"Cvičit se, cvičit se cvičit se.." Vítejte na blogu o cvičení, výživě a doplňcích stravy.

Únor 2012

Pitný režim

23. února 2012 v 10:02 | Tomáš Kurečka |  Vzdělávání
Pitný režim - první část

Voda představuje základní složku živého organismu. Lidské tělo je z 60-75% tvořeno vodou. Rozdělení a změny vody v organismu jsou vázány na dva hlavní kationty: sodík a draslík. Intracelulární tekutina (40%) je vázána na draslík. Extracelulární, zastoupená v krvi a mezibuněčných prostorech, je vázána na sodík.
Hlavní funkce vody:
  • Prostředí pro životní děje
  • Rozpouštědlo pro živiny
  • Tepelné hospodářství
  • Udržení koloidů v rozpuštěném stavu
  • Reaktant při hydrolytických a hydratačních reakcích
  • Řízení toku energie (oxidace, redukce)
  • Udržuje stálost vnitřního prostředí - homeostáza
Doplňování tekutin je nutný způsob jak pokrýt každodenní ztráty. Vždy se snažíme udržet rovnováhu mezi příjmem a výdejem. Optimální množství se pohybuje kolem 2 litrů tekutin za den, u dospělého člověka je to přibližně 40 ml.kg-1. Sportovec s pravidelnou fyzickou zátěží bude mít logicky spotřebu vody vyšší.


ZtrátaNormální teplota (ml.den-1)Horké počasí(ml.den-1)Těžká práce (ml.den-1)
Kůže350350350
Dýchání350250650
moč14001200500
Pot10014005000
Stolice100100100
Celkem230033006600

Cvičení a výživa sportujících seniorů

14. února 2012 v 9:34 | Ekom Promotion s.r.o. |  Články
CVIČENÍ A VÝŽIVA SPORTUJÍCÍCH SENIORŮ

Aktivita seniorů je velmi důležitá pro udržení svalové síly, vytrvalosti, flexibility a aerobní kapacity. Snižuje riziko srdečního infarktu, hypertenze, diabetu mellitu II. Typu, depresí, úzkostí… Sportovní specialista doporučí vhodnou pohybovou aktivitu, která nebude ohrožovat jeho zdravotní stav. Měla by přispívat k duševní pohodě, posilovat kardiovaskulární systém, udržovat celkovou pohyblivost.


Fyziologické změny jsou pokles zákl. látkové přeměny, úbytek svalové hmoty, nechutenství, pokles střevní peristaltiky… osamělost, omezené finanční prostředky. Aktivita fyzická, duševní i sociální, přispívá ke zkvalitnění života. Energet. potřeba klesá během stárnutí asi o 2% za jedno desetiletí. Ačkoli energet. potřeba klesá, nároky na dodávání esenciálních živin (vitaminy, minerály) zůstávají stejně, či se dokonce zvyšují. Je to z důvodu zhoršené vstřebatelnosti všech živin. Nejčastější poruchou je nedostatek vápníku, dále hořčík, draslík, železo, což s sebou přináší samozřejmě další zdravotní rizika a komplikace.


Doplňky na hubnutí, podporu vytrvalosti a uvolňování energie

1. února 2012 v 9:37 | Ekom Promotion s.r.o. |  Články
V této tabulce naleznete přehled doplňků stravy na hubnutí, podporu vytrvalosti a uvolňování energie. Jedná se o výtah z odborné literatury.

Doplňky na hubnutí, podporu vytrvalosti a uvolňování energie
Hlavní fce
L-karnitin
Transport MK do buněk - odbourávání ruků
Šetří svalový glykogen
Koenzym Q10
Oddaluje únavu
Zlepšuje aerobní výkon
Kofein
Stimulant
Podpora odbourávání tuků
HCA (kyselina hydroxycitronová)
Zabraňuje přeměně sacharidů na tuky,
Snižuje chuť k jídlu
Chróm
Stabilizace hladiny glykémie, omezuje chuť k jídlu
Vláknina
Zvyšuje objem žaludku
Omezuje chuť k jídlu
Pyruvát
Snižuje tukové zásoby
Tvorba energie
CLA (konjugovaná kyselina linolová)
Omezuje ukládání tuků
Ochrana svalů před odbourávání
ALA (kyselina alfa-lipoová)
Antioxidant
Zlepšuje poměr HDL a LDL cholesterolu
Acetyl -L-karnitin
Zastavuje přirozený pokles hladiny testosteronu
Zvyšování imunity s cílem zdravotní prevence
Hlavní fce
Echinacea
Zvyšuje imunitu
Ginko biloba
Antioxidant
Prokrvuje periferní části těla
Glukosaminsulfát
Protizánětlivý účinek, zlepšuje regeneraci chrupavky
Chondroitinsulfát
Protizánětlivý účinek, podporuje regeneraci chrupavky
GLA (kyselina gamalinolenová)
Protizánětlivý účinek
n-3 a n-6 MK
Snižuje srážlivost, snižuje hladinu cholesterolu protizánětlivý účinek
Vláknina
Podpora trávení, snižuje hladinu cholesterolu, zvyšuje imunitu
Probiotika
Zvyšují obranu bakteriálního systému střev