"Cvičit se, cvičit se cvičit se.." Vítejte na blogu o cvičení, výživě a doplňcích stravy.

Pitný režim

23. února 2012 v 10:02 | Tomáš Kurečka |  Vzdělávání
Pitný režim - první část

Voda představuje základní složku živého organismu. Lidské tělo je z 60-75% tvořeno vodou. Rozdělení a změny vody v organismu jsou vázány na dva hlavní kationty: sodík a draslík. Intracelulární tekutina (40%) je vázána na draslík. Extracelulární, zastoupená v krvi a mezibuněčných prostorech, je vázána na sodík.
Hlavní funkce vody:
  • Prostředí pro životní děje
  • Rozpouštědlo pro živiny
  • Tepelné hospodářství
  • Udržení koloidů v rozpuštěném stavu
  • Reaktant při hydrolytických a hydratačních reakcích
  • Řízení toku energie (oxidace, redukce)
  • Udržuje stálost vnitřního prostředí - homeostáza
Doplňování tekutin je nutný způsob jak pokrýt každodenní ztráty. Vždy se snažíme udržet rovnováhu mezi příjmem a výdejem. Optimální množství se pohybuje kolem 2 litrů tekutin za den, u dospělého člověka je to přibližně 40 ml.kg-1. Sportovec s pravidelnou fyzickou zátěží bude mít logicky spotřebu vody vyšší.


ZtrátaNormální teplota (ml.den-1)Horké počasí(ml.den-1)Těžká práce (ml.den-1)
Kůže350350350
Dýchání350250650
moč14001200500
Pot10014005000
Stolice100100100
Celkem230033006600
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama