"Cvičit se, cvičit se cvičit se.." Vítejte na blogu o cvičení, výživě a doplňcích stravy.

Pitný režim a sport

8. května 2012 v 10:04 | Tomáš Kurečka |  Vzdělávání
Pitný režim a sport - druhá část

Voda je často považována za němou živinu, což odráží význam, jaký jejímu doplňování přisuzujeme. Stejně jako u ostatních živin je pravidelný přísun vody nezbytný k udržení zdraví a můžeme se setkat jak s příznaky nedostatku, tak s předávkování.

Voda je největší složkou lidského organismu a představuje asi 50-60% celkové tělesné hmotnosti. Netuková tělesná hmota obsahuje množství vody odpovídající 75%, zatímco v tukové tkáni je obsah vody malý. Podíl tukové tkáně tedy značně ovlivňuje normální tělesný obsah vody: čím je množství tuků větší, tím je podíl tělesné hmoty obsahující vodu nižší. Je nutné udržet tělesný obsah vody v přesném rozmezí, protože organismus se mnohem hůře vypořádá s nedostatečným příjmem tekutin, než s nedostatkem potravy. Bez náročného tréninku má několik dní úplného lačnění jen velmi malý vliv na funkční kapacitu organismu, pokud je zajištěn přísun tekutin.

Ztráty vody z organismu ovlivňuje několik faktorů, určující nároky na její přívod. Mezi nejvýznamnější z těchto faktorů, patří klimatické podmínky a úroveň fyzické aktivity. Důležitá je také tělesná hmotnost a složení těla, které určují metabolicky aktivní tkáně a tělesný povrch, který představuje plochu pro výměnu tepla mezi organismem a okolním prostředím. Všechny tyto faktory společně určují fyziologickou potřebu vody.

Pitný režim při sportu

Hlavními cíly doplňování tekutin jsou optimalizace stavu hydratace před výkonem, doplnění tekutin a živin během zátěže a rehydratace a zotavení po fyzickém výkonu. Nejvhodnějším nápojem pro potřebné rychlé doplnění ztrát tekutin jsou zředěné roztoky glukózy a elektrolytů (sodík, draslík, vápník, hořčík, chloridy) a sportovních nápojů. Rychlost, s jakou tyto roztoky opouštějí žaludek, se zpomaluje se vzrůstajícím obsahem sacharidů a takto koncentrované nápoje nemohou doplnit velké množství tekutin. Hypotonické roztoky s obsahem glukózy a sodíku zvyšují podíl absorbované vody, zatím co hypertonické roztoky vedou k dočasné sekreci vody a dehydrataci ještě zhoršují. Bylo prokázáno, že pití vody nebo sportovních nápojů obsahující sacharidy a elektrolyty během cvičení pomáhá zabránit poklesu objemu plazmy, ke kterému normálně dochází. To pomáhá udržet srdeční výdej a průtok krve mozkem a zvyšuje krevní průtok kůží, který zajišťuje výdej tepla a brání přehřátí jádra. I když zlepšení fyzického výkonu může pomoci čistá voda, byly lepší výsledky pozorovány po přidání glukózy a elektrolytů. Rehydratace je nezbytnou součástí procesu zotavení po fyzické zátěži.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Znáte přírodní doplňky stravy HEMA?

Ano 52% (13)
Ne 28% (7)
Rád(a) bych se dozvěděl(a) více 20% (5)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama