"Cvičit se, cvičit se cvičit se.." Vítejte na blogu o cvičení, výživě a doplňcích stravy.

Tuky

13. června 2012 v 11:02 | Tomáš Kurečka |  Vzdělávání
Lipidy

Tyto organické sloučeniny, které nazýváme také tuky, mají vzhledem k jejich funkci ve výživě nezastupitelnou roli. Jsou hlavním zdrojem energie, plní funkci energetických zásob a zasahují do termoregulace velkou tvorbou tepla. Jsou zdrojem esenciálních mastných kyselin (omega 3 a 6) a umožňují vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích. Lipidy zvyšují pocit sytosti, zlepšují chuť stravy a ovlivňují její konzistenci. Plní také ochranou funkci vnitřních orgánů. Hlavní složkou potravy jsou neutrální tuky (triacylglyceroly - TG), které tvoří přibližně 90% potravinových tuků. Zbytek tvoří fosfolipidy a steroly.

Dělení mastných kyselin:



Příjem tuků ve stravě by měl být u sportovců kolem 25-30%, což odpovídá přibližně 75-100g tuku denně. Měli bychom omezovat tuky živočišné a upřednostňovat rostlinné oleje. Doporučení pro výběr tuků u sportovců:

  • snížit celkový příjem tuků pod 30%,
  • omezit tzv. skryté tuky (maso, uzeniny, čokoláda, smažená jídla),
  • odstraňovat viditelný tuk a kůži,
  • vybírat libové maso,
  • konzumovat 1-2x týdně ryby pro obsah esenciálních mastných kyselin,
  • volit vhodnou technologickou úpravu,
  • upřednostňovat nenasycené tuky
  • vybírat kvalitní oleje - olivový, řepkový, slunečnicový.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama