"Cvičit se, cvičit se cvičit se.." Vítejte na blogu o cvičení, výživě a doplňcích stravy.

Červenec 2012

Negativa plynoucí z konzumace doplňků stravy

25. července 2012 v 11:18 | Tomáš Kurečka |  Články
Užívání doplňků stravy je spojeno s určitými negativy, které si v bodech přiblížíme v tomto článku.

1. Nadměrné dávky živin

Pro některé jednotlivce může být nadměrná konzumace doplňků stravy spíše rizikem, než přínosem. Při nadužívání vitamínů může dojít ke zdravotním komplikacím zahrnujícím toxicitu jater, neurologické problémy a poruchy plodu. Aby se takovým situacím zabránilo, byly stanoveny hodnoty UL, které stanovují nejvyšší přístupné hodnoty pro dané živiny. Zaručují, že i při dlouhodobé konzumaci jsou bezpečné téměř pro všechny jedince.

Zinek

Toxický efekt zinku byl zaznamenán u pacientů s akné, kteří si sami ordinovali dávky zinku po dobu až dvou let. Důsledkem nadměrného příjmu zinku je tvorba proteinu, který má být z organismu vyloučen. Navíc zinek má za následek vyplavování mědi. V důsledku nedostatku mědi v organismu pak vzniká anemie, jelikož měď je důležitá pro transport a využití železa.


2. Interakce nutrient - nutriet

Účinek mikronutrientů ve formě doplňků stravy se může lišit od běžně se ve stravě vyskytujících mikroživin. To může být dáno jejich odlišnou formou, dávkou, kombinací s ostatními mikronutrienty, interakcí se stravou a dalšími jinými faktory.
Jednotlivé nutriety jsou nejlépe vstřebávány ze stravy, ve které jsou rozptýleny mezi látky, které jejich absorpci podporují. Například již výše zmíněný zinek, brání absorpci mědi.

3. Interakce s léčivy

Je známo, že některé složky doplňků stravy mohou reagovat s léčivy. Jedním z problémů interakce s léčivy jsou změny účinnosti léků. Účinek léků je snížen nebo naopak zesílen nebo je provázen vedlejšími účinky. Například interakcí vitaminu E a aspirinu dochází k potenciaci antritrombotického efektu a kombinací vitaminu E a warfarinu hrozí zvýšené riziko krvácení.

4. Kombinace substancí

Je známo, že při užívání více látek zároveň, nemůžeme odhadnout, jak se tyto látky budou v organismu chovat. Toto je problémem jak multisložkových doplňků stravy, tak užívání více různých doplňků stravy zároveň či v kombinaci s léčivy.

Sacharidy

17. července 2012 v 13:10 | Tomáš Kurečka |  Vzdělávání
Též je nazýváme glycidy, cukry či uhlovodany, jsou významným zdrojem energie pro fyzickou aktivitu. Označujeme je jako nejdůležitější živinu poskytující energii pro optimální výkon ve všech sportovních disciplínách, měli by tvořit 50-70% z celkové přijaté energie. Úplné vyčerpání sacharidových zásob přímo ovlivňuje sportovní výkon a vede k jeho ukončení. Jejich funkce jsou velice obsáhlé, zmíníme tedy pouze ty nejdůležitější:

  • sacharidy jsou nejrychlejším zdrojem energie (GI-glykemický index),
  • tvoří více než polovinu energetické hodnoty veškeré potravy,
  • mají jednodušší metabolismus než ostatní živiny, což znamená, že jsou rychleji vstřebatelné a mají velký význam pro sportovce,
  • strava bohatá na cukry obsahuje průvodní vitamíny, zejména vit. C, B a β-karoten,
  • těžko stravitelné nebo nestravitelné uhlovodany příznivě ovlivňují činnost střev a pomáhají předcházet některým metabolickým poruchám.


Sacharidy v organismech živočišného původu mohou být zdrojem pro tvorbu složitějších metabolitů (například aminokyselin), nadbytek je přeměňován a ukládán v těle ve formě tuků. Jednoduché cukry jsou v trávicím traktu vstřebávány přímo, zatím co složité komplexy jsou enzymaticky štěpeny na jednodušší látky, které pak organismus dokáže využít. Některé sacharidy bývají využívány mikroflórou trávicího traktu (tlusté střevo) a metabolizovány na organické kyseliny. Tyto makroživiny jsou pro výživu člověka nezbytné, úplné vyloučení z přijímané stravy vede ke značnému odbourávání tuků a v krvi se poté hromadí exosloučeniny. Největší podíl z přijímaných využitelných sacharidů by měly tvořit polysacharidy a to hlavně škrob. Odbourávají se v trávicím traktu pomaleji, vstřebávání glukózy, vzniklé jejich hydrolýzou, je také postupné a nezatěžuje tolik organismus. Většinou se s polysacharidy získávají další výživově cenné látky, jako jsou vitamíny a vláknina. Pokud oproti tomu potřebujeme dodat tělu rychle energii, je vhodnější podat jednodušší látky jako je glukóza nebo sacharóza.