"Cvičit se, cvičit se cvičit se.." Vítejte na blogu o cvičení, výživě a doplňcích stravy.

Září 2012

Fruktóza jako epidemie 21. století

26. září 2012 v 10:59 | Tomáš Kurečka |  Články
Vysoká spotřeba fruktózy, která se nachází v kukuřičném sirupu, kterým se sladí nápoje, džusy i další potraviny, vede k obezitě a poškození jater. Souvislost dramatického vzestupu výskytu obezity a metabolického syndromu v posledních desetiletích zaznamenalo u americké i české populace mnoho výzkumných pracovníků. Vyšší příjem fruktózy přispívá i k postižení diabetem a dokonce zvyšuje riziko kardiovaskulárních nemocí a poškození ledvin.


Fruktóza. Cukr, který je obsažen v ovoci, zelenině i medu. Může to být jed. Nevěříte?

Za posledních dvacet let nesmírně narostl počet lidí s nadváhou a lidí obézních. Nejen ve světě, ale také u nás. A ta čísla jsou hrozivá. Naši vědci již od 80. let v rámci projektu WHO MONICA dlouhodobě sledují rizikové faktory cévních a srdečních onemocnění. K těmto rizikovým faktorům patří i nadváha a obezita. Výzkumy ukazují, že v naší populaci muži s nadváhou a obezitou suverénně převažují.

IKEM: Procento obézních lidí, tedy těch, kteří mají BMI nad třicet, je v naší populaci hrozně vysoký. Jeden z nejvyšších na světě. Zhruba můžeme říct, že obézních je téměř třetina dospělé populace. Zase téměř třetina jsou ti, kteří mají ideální váhu, a to co je uprostřed, ta nadváha, je o něco větší, než třetina.


Body mass index je číslo, které všichni známe. Obezita, tedy BMI vyšší než třicet, vede k závažným chorobám: k nimž patří kardiovaskulární choroby, diabetes 2. typu či metabolický syndrom. Lékaři proto vydali varování: Je nutné omezit příjem tuků! Je nutné omezit solení! Lidé poslechli. Množství tuků ve stravě se začalo snižovat. A jak se to projevilo na počtu obézních lidí? Jejich množství se ještě zvýšilo! Počet stoupnul natolik, že pro tloušťku musí americká armáda odmítat celou čtvrtinu zájemců! Náčelník generálního štábu spolu s náčelníkem zdravotnické služby proto vyhlásili obezitu za hrozbu pro národní bezpečnost.


Pokud za nárůst obezity nemohou tuky, kdo je ten hlavní pachatel? Mohou za to naše geny? Naše genetická výbava se však za pouhých třicet let příliš změnit nemohla. Viník je zřejmě tedy jiný. Cukr. A tady je důkaz.

Zatímco v roce 1800 spotřeboval jeden člověk kolem osmi kilogramů cukru za rok, v roce 2002 je to už více než 40 kilo. A zatímco se v roce 1890 v populaci vyskytovala jen přes tři procenta obézních, v roce 2002 to je už třicet procent.

IKEM: Zvýšená spotřeba sacharózy v posledních letech velice dobře koresponduje s nárůstem prevalence obezity, a to jak dospělých, tak u dětí.


Podstatný a zároveň stabilní nárůst přichází v polovině sedmdesátých let minulého století. Co se tehdy stalo?
V Japonsku vynalezli způsob, jak levně a spolehlivě vyrobit tolik cukru, kolik ho jen hrdlo ráčí. A základem je kukuřičný škrob. Kukuřice je v Severní i Jižní Americe dost a dost. Kukuřice se sklidí a zašle ke zpracování. Po semletí se oddělí kukuřičný škrob a přidají se enzymy, které přemění část cukrů z glukózy na fruktózu. Pak sirup prochází uhlíkovými filtry. U části sirupu se obsah fruktózy ještě zvýší na 90 %. Nakonec se oba sirupy smísí na vysokofruktózový kukuřičný sirup s obsahem fruktózy 55 %. Obsah fruktózy se zvyšuje, protože výsledný sirup je o 170 % sladší než řepný nebo třtinový cukr, a přitom je o polovinu levnější. U nás se podobně vyrábí sirup z pšenice a používá se pro něj název "glukózový sirup". Vysokofruktózový sirup se pak hojně používá v nápojích. Kola, džusy, limonády. Samý cukr. Nápoje se nejdříve se rozšířily ve Spojených státech a postupně dobyly i naše území. A s sebou přinesly i epidemii obezity.


IKEM: Jenom za posledních padesát let se spotřeba cukru ztrojnásobila a je to právě v důsledku té zvýšené konzumace jak sladkých nápojů, tak v důsledku toho, že se hojně používá v potravinářském průmyslu vysokofruktózový kukuřičný sirup.

Pokračování v příštím díle.


OBEZITA

18. září 2012 v 11:23 | Tomáš Kurečka |  Články
OBEZITA - výskyt a její důsledky

Obezitou rozumíme nadměrné hromadění tukové tkáně, které je považováno za nežádoucí z důvodů svého nepříznivého působení na zdravotní stav člověka.

Obezita patří celosvětově k závažným zdravotním problémům a její výskyt stále narůstá! Je to dáno jednak změnami stravovacích návyků, zejména zvýšenou spotřebou energeticky bohatých potravin, vysokým podílem tuků a jednoduchých cukrů, a poklesem pohybové aktivity. Zpráva Světové zdravotnické organizace (WHO) z r. 2004 uvádí, že na celém světě asi 10 % dětí a dospívajících má ve věku mezi 5-17 roky nadváhu a 2-3 % jsou obézní.

V České republice trpí nadváhou více než 50 % populace ve věku od 20 do 65 let a obezitou 20 % žen a 16 % mužů. Obezitou je rovněž postiženo stále více českých dětí - 13 % dětí ve věku od 7 do 11 let. Alarmující je, že stoupá počet dětí s extrémní obezitou! Za posledních 10 let se jejich počet zdvojnásobil ze 3 % na 6 %.

Obezita v dětském věku předurčuje jedince k obezitě v dospělosti.

Obezita je závažné chronické onemocnění, které ohrožuje zdraví zvýšeným rizikem vzniku dalších onemocnění.

Je přímo spojena s rozvojem:

  • vysokého krevního tlaku
  • onemocnění srdce a cév
  • onemocnění žláz s vnitřní sekrecí (onemocnění štítné žlázy, cukrovka)
  • poruchy látkové výměny tuků (zvýšené hodnoty cholesterolu a poruchy funkce jater)
  • onemocnění pohybového aparátu (zatížením kosterního a svalového aparátu u rostoucího dítěte dochází k deformacím páteře, kolenních a kyčelních kloubů, objevují se křečové žíly)
  • tvorby žlučových kamenů
  • rakoviny tlustého střeva
  • rakoviny prsu u žen
Neméně důležité jsou psychické změny obézního dítěte. Takové dítě je totiž velmi často terčem posměchu svých vrstevníků, protože je nemotorné, neohrabané, má špatné známky z tělesné výchovy, k tomu ještě přispějí necitlivé poznámky vyučujících. To vede k tomu, že se dítě buď stáhne do ústraní anebo svůj odlišný vzhled řeší rolí třídního šaška, jeho sebevědomí stále klesá a vše vede k depresivním stavům, které opět kompenzuje jídlem. Dítě se tak dostane do začarovaného kruhu.


Desatero zdraví

10. září 2012 v 16:01 | Tomáš Kurečka |  Články
Desatero pro zdraví

aneb co můžete udělat sami, abyste snížili riziko nádorového onemocnění, a pokud se léčíte, aby vaše uzdravení bylo bez komplikací.

1. Nekuřte
Kouření je největší rizikový faktor vzniku rakoviny. Je hlavní příčinou rakoviny plic a jedné třetiny rakoviny vůbec. Kouření je stejně rizikové pro lidi ve vaší blízkosti, které také bezprostředně ohrožujete. Čekáte-li dítě a kouříte, pak přenášíte rizika přímo na ně.

2. Sledujte svoji hmotnost
Alespoň 2x týdně cvičte nebo plavte 30 minut, denně ujděte pěšky alespoň 4 km, snažte si aktivním pohybem udržet hmotnost a kondici. Obezita je riziko.

3. Jezte pestrou stravu
Rozmanitá strava v rozumném množství je dobrou prevencí před četnými nemocemi.

4. Každý den jezte hodně zeleniny a ovoce
Volte stravu bohatou na vitamin A a C. Konzumujte zeleninu a ovoce v kombinaci pěti druhů denně, např.: mrkev + jablko + červená řepa + kiwi + banán.

5. Přidávejte do jídla složky s vysokým obsahem vlákniny
Vlákninu nejvíce obsahují: celozrnné pečivo (celozrnný chléb a mouka, pšeničné a kukuřičné klíčky, sezamové, dýňové a slunečnicové semínko, rýže natural), ovoce a zelenina.

6. Odstraňte ze svého jídla tuky
Jezte libové maso, kuře nebo krůtu bez kůže, ryby. Snižte konzumaci smažených jídel a máslových dezertů. Pijte nízkotučné mléko a jezte nízkotučné sýry.

7. Omezte ve stravě šunku, slaninu, salámy a uzeniny
Uzená nebo konzervovaná jídla obsahují chemikálie, které je sice chrání před zkažením, ale zvyšují riziko nádorového onemocnění.

8. Omezte alkohol
Kouření a pití alkoholu velmi zvyšuje riziko onemocnění jater, úst, krku, žaludku a pravděpodobně i prsu.

9. Chraňte se před sluncem v době mezi 10. - 15. hodinou
Noste klobouk. Používejte opalovací krém s ochranným faktorem minimálně 15 a výše. Nejlepší však je, když se slunci vyhnete. Nepoužívejte horské slunko a solária. Jestliže se na kůži objeví rána, která se nehojí, nebo pozorujete změnu mateřského znaménka, požádejte lékaře, aby si je prohlédl.

10. Jestliže pracujete s chemikáliemi nebo materiály jako je azbest, chraňte se oblečením a dodržujte pokyny bezpečnosti a ochrany při práci. Musíte vědět, jak postupovat při případné havárii.


Krabičková dieta

5. září 2012 v 10:00 | Tomáš Kurečka |  Články
Také už si nevíte rady s tím, jak si správně sestavit jídelníček a patříte k těm, kteří nemají čas na pravidelné stravování?

Potom je pro vás ideálním řešením právě krabičková dieta, díky které vám odpadají starosti a máte jistotu zdravého a nutričně vyváženého jídelníčku. Tato dieta znamená pohodlné, jednoduché a hlavně efektivní hubnutí. Většina prodejců krabičkové diety vám ji doveze přímo domů nebo do zaměstnání. Další možnost je osobní odběr na výdejních místech po celé Praze (ale i jiných městech) - takže místo každodenního nakupování potravin a vaření si přijdete pro hotové jídlo, s nímž již nemáte žádné starosti a hned si můžete pochutnat. Celodenní program by měl správně obsahovat 5 jídel.



Vyzkoušejte tuto "moderní" dietu a samy poznáte rozdíl. Pomohla již mnoha lidem s nadváhou či nezdravým stravováním.