"Cvičit se, cvičit se cvičit se.." Vítejte na blogu o cvičení, výživě a doplňcích stravy.

Prosinec 2012

Víte k čemu slouží vápník?

10. prosince 2012 v 13:32 | Tomáš Kurečka
Vápník je nezbytným minerálním prvkem lidského těla. Je důležitou součástí anorganické kostní matrix. Společně s fosforem se uplatňuje při mineralizaci kostí a zubů. Kromě role v prevenci osteoporózy, má vápník mnoho funkcí v lidském těle. Mezi tyto funkce patří: regulace permeability buněčných membrán, sekreční činnost exokrinních žláz, dále se podílí na procesu srážení krve a svalové kontrakce, stimuluje uvolňování neurotransmiterů a hormonů. Tělo dospělého člověka obsahuje 1,2- 1,5 kg vápníku. Více než 99 % celkového množství vápníku se nachází v kostech a v zubech ve formě hydroxyapatitu.


Výskyt vápníku

Nejvýznamnějším živočišným zdrojem vápníku je mléko a mléčné výrobky (tvrdé sýry, jogurty, tvaroh). Množství vápníku v mléce a mléčných výrobcích se nesnižuje společně se snižujícím se obsahem tuku. Dále se vyskytuje v konzervovaných sardinkách a lososech (s kostmi). Vápník je přítomen také v mnoha potravinách rostlinného původu (brokolice, květák,
zelí, kapusta, fenykl, pórek). Ačkoli se vápník vyskytuje i v jiných rostlinách (špenát, angrešt, rybíz, rebarbora aj.) díky přítomnosti oxalátů a fytátů a i vlákniny se jeho vstřebatelnost snižuje. Díky těmto třem složkám jsou potraviny živočišného původu zdrojem lépe využitelného vápníku než potraviny rostlinného původu.

Doporučený denní příjem

Doporučený denní příjem vápníku je během celého období dospělosti stanoven na 1000 mg/den. Ve věku nad 50 let se jeho potřeba zvyšuje. Podle výsledků nové metaanalýzy je doporučováno osobám nad 50 let suplementace minimálně 1200 mg vápníku v kombinaci s minimálně 20 µg vitaminu D/den. Těhotné a kojící ženy pod 19 let musí zvýšit
přívod až na 1200 mg/den.