"Cvičit se, cvičit se cvičit se.." Vítejte na blogu o cvičení, výživě a doplňcích stravy.

Víte k čemu slouží vápník?

10. prosince 2012 v 13:32 | Tomáš Kurečka
Vápník je nezbytným minerálním prvkem lidského těla. Je důležitou součástí anorganické kostní matrix. Společně s fosforem se uplatňuje při mineralizaci kostí a zubů. Kromě role v prevenci osteoporózy, má vápník mnoho funkcí v lidském těle. Mezi tyto funkce patří: regulace permeability buněčných membrán, sekreční činnost exokrinních žláz, dále se podílí na procesu srážení krve a svalové kontrakce, stimuluje uvolňování neurotransmiterů a hormonů. Tělo dospělého člověka obsahuje 1,2- 1,5 kg vápníku. Více než 99 % celkového množství vápníku se nachází v kostech a v zubech ve formě hydroxyapatitu.


Výskyt vápníku

Nejvýznamnějším živočišným zdrojem vápníku je mléko a mléčné výrobky (tvrdé sýry, jogurty, tvaroh). Množství vápníku v mléce a mléčných výrobcích se nesnižuje společně se snižujícím se obsahem tuku. Dále se vyskytuje v konzervovaných sardinkách a lososech (s kostmi). Vápník je přítomen také v mnoha potravinách rostlinného původu (brokolice, květák,
zelí, kapusta, fenykl, pórek). Ačkoli se vápník vyskytuje i v jiných rostlinách (špenát, angrešt, rybíz, rebarbora aj.) díky přítomnosti oxalátů a fytátů a i vlákniny se jeho vstřebatelnost snižuje. Díky těmto třem složkám jsou potraviny živočišného původu zdrojem lépe využitelného vápníku než potraviny rostlinného původu.

Doporučený denní příjem

Doporučený denní příjem vápníku je během celého období dospělosti stanoven na 1000 mg/den. Ve věku nad 50 let se jeho potřeba zvyšuje. Podle výsledků nové metaanalýzy je doporučováno osobám nad 50 let suplementace minimálně 1200 mg vápníku v kombinaci s minimálně 20 µg vitaminu D/den. Těhotné a kojící ženy pod 19 let musí zvýšit
přívod až na 1200 mg/den.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 ludmila | E-mail | Web | 6. března 2014 v 15:31 | Reagovat

Vápník je dobrý na kosti i na zuby. Jinak v koupelně se mi moc líbí kompozitní vápenec.

2 Jana | E-mail | Web | 16. června 2015 v 14:31 | Reagovat

Luďka má pravdu, ale já současně s vápníkem doplňuji stravu o suplementy http://www.suplementy.cz/ Pěkně po nich roste svalová hmota.

3 SergiooP | E-mail | 17. ledna 2017 v 9:24 | Reagovat

I found this page on 15th place in google's search results. You need some search engine optimization. Many webmasters think that seo is dead in 2017, but it's not true. There is sneaky method to reach google's top 5 that not many people know. Just search for:  pandatsor's tools

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama