"Cvičit se, cvičit se cvičit se.." Vítejte na blogu o cvičení, výživě a doplňcích stravy.

Leden 2013

Doplňky stravy ve vrcholovém fotbalu

18. ledna 2013 v 11:10 | Jakub Bělica |  Články

Doplňky stravy ve vrcholovém fotbalu

Úkolem doplňků stravy, které obsahují živiny nebo jiné substance s fyziologickým nebo výživným účinkem, je doplňovat běžnou stravu. Jsou určeny k přímé spotřebě a od běžné stravy se liší vysokým obsahem minerálů, vitamínů nebo jiných látek, které mají nutriční nebo fyziologický účinek a byly tak vyrobeny cíleně k doplnění běžné stravy spotřebitele.


Složky doplňků stravy


Kreatin

Kreatin je aminokyselina přírodního typu, která se běžně vyskytuje ve stravě a jeho doporučená denní dávka se pohybuje kolem 2g. Naše tělo si kreatin dokáže vyprodukovat samo, jenže v nedostatečném množství. K největší produkci kreatinu dochází v ledvinách a v játrech. Koncentrace volného kreatinu je asi 50 mmol/l a koncentrace kreatinphosfátu se v klidovém stavu pohybuje okolo 75 mmol/kg sušiny.

Využití ve sportu - Kreatin má schopnost neutralizovat kyselinu mléčnou, což podporuje přenos energie vznikající ve svalech. Tato složka se dá využít k regeneraci, protože zvyšuje tvorbu svalových bílkovin.

Dávkování - Doporučená dávka kreatinu je 20g po dobu čtyř až pěti dní, dokud se nevytvoří potřebné zásoby. Následně pak 1-2g denně, jako udržovací dávka.

Kofein

Kofein je alkaloid, který patří u většiny lidí k součásti každodenní stravy. Vyskytuje se v potravinách jako káva, nebo čaj. Tato složka je zřejmě nejpoužívanější stimulant na světě.

Využití ve sportu - Po podání kofeinu se snižuje využitelnost glykogenu, a oproti tomu se zvyšuje využitelnost tuků jako zdroj energie. Hlavním znakem kofeinu je potlačení únavy během zátěže.

Dávkování - Doporučuje se nejpozději 1 hodinu před zátěží a to v množství 1-3mg/kg.

Karnitin

Karnitin je aminokyselina vyskytující se ve svalové tkáni. Hladina karnitinu se ve svalové tkáni pohybuje kolem 98% z celkového obsahu látek v organismu. Pro lidský organismus je důležitý pouze v tzv. L-formě.

Využití ve sportu - Při vytrvalostním tréninku zvyšuje aktivitu enzymu, který katalyzuje přenos vyšších acylových zbytků.

Dávkování - Doporučená dávka byla stanovena na 2-6g po dobu 3-28 dnů.


Glukóza

Je nejběžnějším jednoduchým sacharidem, který se volně nachází v krvi. Vyskytuje se v živočišných i rostlinných potravinách. Obsah glukózy v rostlinných potravinách je až 90%.

Využití ve sportu - Glukóza se využívá převážně při kombinaci s tréninkem k tvorbě zásob cukru pro pozdější zátěž. Druhá možnost je využití při regeneraci zásob, které jsme při zátěži ztratili.

Dávkování - Obvykle se doporučuje pro superkompenzaci první tři dny 4-5 g/kg sacharidů, další tři dny 10 g/kg sacharidů a v den soutěže 2-3 hodiny před výkonem jídlo bohaté na sacharidy. V regeneraci pro dosažení původních hodnot glykogenu ve svalech je potřeba přísun 7-10 g/kg sacharidů.

Potraviny a formy podání:

  • Sportovní nápoje
  • Sportovní gely
  • Doplňky s vysokým obsahem sacharidů
  • Tekutá strava
  • Sportovní tyčinky

Rizika

Zdravotní rizika z výše uvedených složek doplňků stravy mohou nastat z dlouhodobého nerespektování a překračování doporučených denních dávek. Největší zdravotní rizika nese užívání kofeinu, mezi nepříznivé účinky patří nervozita, nespavost, poruchy zažívacího traktu, podrážděnost a neklid.