"Cvičit se, cvičit se cvičit se.." Vítejte na blogu o cvičení, výživě a doplňcích stravy.

Doplňky stravy ve vrcholovém fotbalu

18. ledna 2013 v 11:10 | Jakub Bělica |  Články

Doplňky stravy ve vrcholovém fotbalu

Úkolem doplňků stravy, které obsahují živiny nebo jiné substance s fyziologickým nebo výživným účinkem, je doplňovat běžnou stravu. Jsou určeny k přímé spotřebě a od běžné stravy se liší vysokým obsahem minerálů, vitamínů nebo jiných látek, které mají nutriční nebo fyziologický účinek a byly tak vyrobeny cíleně k doplnění běžné stravy spotřebitele.


Složky doplňků stravy


Kreatin

Kreatin je aminokyselina přírodního typu, která se běžně vyskytuje ve stravě a jeho doporučená denní dávka se pohybuje kolem 2g. Naše tělo si kreatin dokáže vyprodukovat samo, jenže v nedostatečném množství. K největší produkci kreatinu dochází v ledvinách a v játrech. Koncentrace volného kreatinu je asi 50 mmol/l a koncentrace kreatinphosfátu se v klidovém stavu pohybuje okolo 75 mmol/kg sušiny.

Využití ve sportu - Kreatin má schopnost neutralizovat kyselinu mléčnou, což podporuje přenos energie vznikající ve svalech. Tato složka se dá využít k regeneraci, protože zvyšuje tvorbu svalových bílkovin.

Dávkování - Doporučená dávka kreatinu je 20g po dobu čtyř až pěti dní, dokud se nevytvoří potřebné zásoby. Následně pak 1-2g denně, jako udržovací dávka.

Kofein

Kofein je alkaloid, který patří u většiny lidí k součásti každodenní stravy. Vyskytuje se v potravinách jako káva, nebo čaj. Tato složka je zřejmě nejpoužívanější stimulant na světě.

Využití ve sportu - Po podání kofeinu se snižuje využitelnost glykogenu, a oproti tomu se zvyšuje využitelnost tuků jako zdroj energie. Hlavním znakem kofeinu je potlačení únavy během zátěže.

Dávkování - Doporučuje se nejpozději 1 hodinu před zátěží a to v množství 1-3mg/kg.

Karnitin

Karnitin je aminokyselina vyskytující se ve svalové tkáni. Hladina karnitinu se ve svalové tkáni pohybuje kolem 98% z celkového obsahu látek v organismu. Pro lidský organismus je důležitý pouze v tzv. L-formě.

Využití ve sportu - Při vytrvalostním tréninku zvyšuje aktivitu enzymu, který katalyzuje přenos vyšších acylových zbytků.

Dávkování - Doporučená dávka byla stanovena na 2-6g po dobu 3-28 dnů.


Glukóza

Je nejběžnějším jednoduchým sacharidem, který se volně nachází v krvi. Vyskytuje se v živočišných i rostlinných potravinách. Obsah glukózy v rostlinných potravinách je až 90%.

Využití ve sportu - Glukóza se využívá převážně při kombinaci s tréninkem k tvorbě zásob cukru pro pozdější zátěž. Druhá možnost je využití při regeneraci zásob, které jsme při zátěži ztratili.

Dávkování - Obvykle se doporučuje pro superkompenzaci první tři dny 4-5 g/kg sacharidů, další tři dny 10 g/kg sacharidů a v den soutěže 2-3 hodiny před výkonem jídlo bohaté na sacharidy. V regeneraci pro dosažení původních hodnot glykogenu ve svalech je potřeba přísun 7-10 g/kg sacharidů.

Potraviny a formy podání:

  • Sportovní nápoje
  • Sportovní gely
  • Doplňky s vysokým obsahem sacharidů
  • Tekutá strava
  • Sportovní tyčinky

Rizika

Zdravotní rizika z výše uvedených složek doplňků stravy mohou nastat z dlouhodobého nerespektování a překračování doporučených denních dávek. Největší zdravotní rizika nese užívání kofeinu, mezi nepříznivé účinky patří nervozita, nespavost, poruchy zažívacího traktu, podrážděnost a neklid.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Znáte přírodní doplňky stravy HEMA?

Ano 55.6% (15)
Ne 25.9% (7)
Rád(a) bych se dozvěděl(a) více 18.5% (5)

Komentáře

1 Jana | E-mail | Web | 8. července 2015 v 15:50 | Reagovat

Karnitin znám a užívám. Je to vhodný doplněk, když člověk sportuje http://www.suplementy.cz/

2 Luďka | E-mail | Web | 21. dubna 2016 v 12:52 | Reagovat

Člověk by měl se stravou užívat i vitamíny, což je jasné. Z nedostatku vitamínů můžeme také onemocnět http://www.beltina.cz/choroby/

3 hamil1 | Web | 19. února 2018 v 13:18 | Reagovat

Doplňky stravy najdou využití nejen ve sportu, ale také třeba pokud člověk potřebuje přibrat na váze nebo při rekonvalescenci po nemoci.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama